Standardy
ochrony małoletnich
w Szkole
Języków Obcych „8 Plus”
sierpień 2024 r.
Nota o prawach autorskich do Standardów Ochrony
Małoletnich
Standardy Ochrony Małoletnich zostały stworzone
we współpracy z Kancelarią radcy prawnego Kingi Konopelko
(http://www.edulegal.pl). Kopiowanie oraz rozpowszechnianie Standardów
bez zgody autora jest zabronione i może podlegać odpowiedzialności zarówno
karnej jak i cywilnej.
Spis treści
Nasza misja
I. Nasze wartości
II. Informacje podstawowe dot. Standardów
III. Zasady bezpiecznych relacji
IV. Zasada ochrony wizerunku i danych
V. Zasady bezpiecznego korzystania z internetu oraz procedura ochrony dzieci przed treściami
szkodliwymi i zagrożeniami
VI. Zasady bezpiecznej rekrutacji Personelu
VII. Zasady i procedury interwencyjne
VIII. Zasady przeglądu, aktualizacji i dostępności Standardów
Nasza misja
Celem
wszystkich działań podejmowanych przez Szkołę Języków Obcych „8 Plus” jest
zapewnienie dzieciom (małoletnim) poniżej 18 r.ż. możliwości rozwoju w poczuciu
bezpieczeństwa. Dzięki transparentnym i pisemnym zasadom określonym w
Standardach Ochrony Małoletnich (dalej jako Standardy) zobowiązujemy się
dokładać wszelkiej staranności, aby małoletni w naszej przestrzeni mogli czuć
się swobodnie i byli chronieni przed przemocą.
Wprowadzone
przez nas Standardy to szczególny środek ochrony małoletnich przewidziany przez
ustawę z dnia 13 maja 2016 r. o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na
tle seksualnym i ochronie małoletnich.
Standardy
ochrony małoletnich postrzegamy nie tylko jako wyraz dostosowania się do
obowiązku prawnego, ale także podkreślenie tego, że dzieci, które biorą udział
w naszych zajęciach, stanowią dla nas najcenniejszy zasób, który chcemy
wspierać i chronić.
Realizujemy
nasze działania zgodnie z obowiązującym prawem, jak również z uwzględnieniem
Wytycznych, których celem jest ochrona dzieci przed krzywdzeniem. Opieramy się
także na naszym wykształceniu, doświadczeniu oraz umiejętnościach, aby jak
najefektywniej dostosować się do zmieniających się wymagań i zbudować relacje,
które będą trwałe i oparte na zaufaniu.
Poznaj wartości, które pozwalają nam tworzyć otoczenie, w którym nasi Uczniowie
mogą rozwijać się
bezpiecznie, szczęśliwie i z pełną radością.
❖ Poszanowanie
praw dziecka i dbałość o wysokie standardy
Dbamy o przestrzeganie praw dziecka, w tym prawo do
ochrony przed przemocą. Podjęliśmy pracę w zakresie wdrożenia Standardów
ochrony małoletnich i współpracujemy z Kancelarią prawną i marką @edulegal,
którą wspiera nas w byciu na bieżąco ze wszystkimi zmianami prawnymi i dobrymi
praktykami.
❖
Bezpieczeństwo jako priorytet
Bezpieczeństwo postawiliśmy sobie za nasz priorytet.
W tym celu dbamy o zapewnienie środków i procedur mających na celu ochronę
dzieci przed wszelkimi formami krzywdzenia.
❖
Aktywne słuchanie dzieci
Dziecko ma prawo do wyrażania swoich
myśli, uczuć i obaw, co pomaga nam we wczesnym wykrywaniu sygnałów
potencjalnego krzywdzenia dzieci. Dzięki temu dzieci mogą dzielić się z nami
problemami, które pojawiają się w ich środowisku szkolnym czy wśród
rówieśników, a my możemy na wczesnym etapie informować rodziców o zauważonych
sygnałach.
❖ Edukacja i
świadomość
Pokazujemy
dzieciom, jak ważne jest rozpoznawanie, zapobieganie i zgłaszanie przypadków
krzywdzenia. Elementy edukacji i ochrony przed krzywdzeniem wprowadzany do
naszych programów.
❖ Bezpieczny
cyfrowy świat
Cyfrowy
świat to codzienność dzieci. Chcemy wspierać ich w bezpiecznym korzystaniu z
narzędzi. Włączamy temat bezpieczeństwa w sieci do naszych programów i rozmów.
❖ Zapewnienie
bezpieczeństwa emocjonalnego
Dbamy o
tworzenie atmosfery, w której uczniowie czują się bezpiecznie. Dzięki temu,
budujemy obszar zaufania i otwartego wyrażania swoich myśli i uczuć z
poszanowaniem innych osób.
❖ Budowanie
przyjaznej społeczności oraz wspieranie rodziców
Wspieranie w budowaniu więzi między uczniami oraz
ich rodzicami (opiekunami) a personelem przez wspólne działania, komunikację i
wzajemne zrozumienie potrzeb.
Wartości,
które opisaliśmy powyżej pomagają nam tworzyć kompleksowe podejście do ochrony
przed krzywdzeniem, obejmując zarówno aspekty świadomości społecznej, jak i
praktyczne działania mające na celu stworzenie bezpiecznego i wspierającego
środowiska dla małoletnich.
II.
Informacje podstawowe dot. Standardów
Sprawdź, co znajdziesz w Standardach Ochrony Małoletnich.
1. Standardy
Ochrony Małoletnich obejmują swoim zakresem cztery obszary:
1) Polityka Ochrony Małoletnich, która
określa:
a) zasady
bezpiecznej rekrutacji pracowników,
b) zasady
bezpiecznych relacji pomiędzy pracownikami a małoletnimi,
c) wymogi
dotyczące bezpiecznych relacji między małoletnimi, a w szczególności zachowania
niedozwolone;
d) zasady
reagowania w przypadkach, gdy podejrzewa się krzywdzenie małoletniego;
e)
zasady ochrony wizerunku małoletniego i danych
osobowych małoletniego,
f) zasady
bezpiecznego korzystania z Internetu, w tym z mediów społecznościowych,
g) zasady
udostępniania Standardów;
2) Pracownicy w zakresie:
a) przestrzegania
zasad bezpiecznej rekrutacji zgodnie z obowiązkiem wskazanym w ustawie;
b) uczestnictwa
w szkoleniach z zakresu Standardów i zaangażowania w tę tematykę;
3) Procedury interwencyjne w
zakresie:
a) swobodnego
dostępu do procedur;
b) udziału w
szkoleniach obejmujących tematykę rozpoznawania symptomów przemocy;
c) znajomości
ośrodków zapewniających nieodpłatne wsparcie w tym zakresie;
4) Monitoring w zakresie:
a)
oceny zgodności Standardów z przepisami,
b)
oceny Standardów pod kątem aktualnych potrzeb,
c)
zasad dokumentowania z oceny podjętych działań.
2.
W trosce o dobro małoletnich, Standardy Ochrony
Małoletnich zostały przygotowane m.in. z uwzględnieniem:
1) Konwencji
o prawach dziecka przyjętej przez Zgromadzenie Ogólne Narodów
Zjednoczonych dnia 20 listopada 1989 r.;
2) Konstytucji
Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r.;
3) Ustawy z
dnia 25 lutego 1964 r. Kodeks rodzinny i opiekuńczy;
4) Ustawy z
dnia 28 lipca 2023 r. o zmianie ustawy – Kodeks rodzinny i opiekuńczy oraz
niektórych innych ustaw;
5) Ustawy z
dnia 13 maja 2016 r. o przeciwdziałaniu zagrożeniem przestępczości na tle
seksualnym i ochronie małoletnich.
3. W
Standardach Ochrony Małoletnich posługujemy się następującymi pojęciami:
1) Personel/Pracownik
– każda osoba zatrudniona na podstawie umowy o pracę, umowy cywilnoprawnej,
umowy wolontariatu lub umowę o staż lub w inny sposób współpracująca z nami;
2) Osoba
odpowiedzialna – osoba wskazana w załączniku nr 1 jako osoba odpowiedzialna za wprowadzenie Standardów,
przyjmowanie zgłoszeń, składanie zawiadomień, dokonywanie aktualizacji oraz
realizację innych obowiązków opisanych w Standardach Ochrony Małoletnich;
3) Dziecko –
Małoletni, tj. dziecko, które nie ukończyło 18 roku życia;
4) Rodzic/
Opiekun małoletniego (dalej jako Rodzic) – osoba, która jest uprawniona do
reprezentacji dziecka, m.in. rodzic lub opiekun prawny, w tym rodzic zastępczy;
5)
Przemoc – wszelkie czynności zabronione lub
karalne, podejmowane względem małoletniego, w tym w szczególności polegające na
ignorowaniu lub nieprzestrzeganiu Standardów przez Pracowników, Opiekunów lub
innych małoletnich; czynności te mogą mieć formę m.in. psychiczną, fizyczną lub
polegać na zaniedbywaniu;
III. Zasady bezpiecznych relacji
Poznaj zasady bezpiecznych
relacji i współpracy, którymi kierujemy się w naszej społeczności i które są kluczowe
dla zapewnienia ochrony dzieci i młodzieży.
ZASADY
BEZPIECZNYCH RELACJI POMIĘDZY PERSONELEM A MAŁOLETNIMI
1. Komunikacja
pomiędzy pracownikami a małoletnimi służy budowaniu bezpiecznych i pozytywnych
relacji. Naszej komunikacji towarzyszy szacunek, cierpliwość oraz
wyrozumiałość.
2. W
relacjach pomiędzy personelem a małoletnimi kierujemy się przede wszystkim
uważnością i ukierunkowaniem na dobro każdego dziecka, stawiając je w centrum
naszych działań z poszanowaniem jego godności, granic i zapewniając mu
bezpieczeństwo.
3. Z uwagi na profesjonalizm naszych
relacji oraz z uwagi na Wytyczne dot. bezpieczeństwa dzieci wynikające ze
Standardów Ochrony Małoletnich, pracownicy nie mogą przyjmować ani akceptować
zaproszeń od małoletnich wysyłanych za pośrednictwem mediów społecznościowych.
Nie wyrażamy zgody także na używanie przez pracowników prywatnych
e-maili/profili w mediach społecznościowych do kontaktu z małoletnimi lub ich
rodzicami / opiekunami.
4. Niedopuszczalne
jest stosowanie przemocy w jakiejkolwiek formie, a w przypadku jej wystąpienia,
w szczególności ze strony pracownika względem małoletniego, zobowiązujemy się
do podjęcia działań, mających na celu maksymalną ochronę małoletniego.
5. Pracownik
jest świadomy swojej roli jako opiekuna i mentora, odpowiedzialnego za
przewodzenie dzieciom w bezpieczny sposób. Jeśli sytuacja tego wymaga, jest
zobowiązany jest do podejmowania działań, które są adekwatne do danej sytuacji,
mając na uwadze specyfikę pracy z małoletnimi.
6. Współpraca
z rodzicami lub opiekunami jest kluczowa dla zrozumienia potrzeb i oczekiwań
dziecka.
7. Każdy
pracownik, przed podjęciem pracy zapoznaje się z zasadami określonymi w
Standardach, w tym w zakresie bezpiecznych relacji, które szczegółowo określają
zasady bezpiecznych relacji między personelem a małoletnimi i zobowiązuje się do ich przestrzegania.
ZASADY
BEZPIECZNYCH RELACJI POMIĘDZY MAŁOLETNIMI
8. Relacje
między małoletnimi są równie istotne jak relacje pomiędzy małoletnimi a
pracownikami.
9. Małoletni
mają swobodny dostęp do zasad bezpiecznych relacji
oraz do wersji skróconej Standardów.
10. Niedopuszczalne
są zachowania agresywne, w tym takie, które mają intencję wyrządzenia komuś
przykrości lub krzywdy.
11. Niedopuszczalne
jest naruszanie godności innego dziecka, w tym m.in. poprzez poniżanie,
wyśmiewanie lub nieszanowanie granic.
12. Małoletni
wiedzą, do kogo mogą zgłosić się w przypadku, gdy wystąpi sytuacja z udziałem
innych małoletnich, w której będą odczuwać dyskomfort. W zakresie dostosowanym
do ich rozwoju psychofizycznego, mają także wiedzę na temat bezpłatnego
wsparcia oferowanego przez różne ośrodki, w tym numery bezpłatnych telefonów
zaufania dla dzieci i młodzieży.
IV.
Zasada
ochrony wizerunku i danych
Poznaj zasady ochrony
wizerunku i danych osobowych dzieci i młodzieży.
1. Każdy
małoletni ma prawo do prywatności i ochrony swoich dóbr osobistych, dlatego
respektujemy je jako nadrzędne reguły w tym zakresie.
2. Uczestnicy
zajęć lub ich rodzice / opiekunowie prawni nie mogą utrwalać, wykorzystywać i
rozpowszechniać wizerunku innych małoletnich bez wyrażenia zgody przez nas, jak
również opiekunów / rodziców tych małoletnich oraz samych małoletnich.
3. W
przypadku gdy decydujemy się na wykorzystanie wizerunku m.in. w naszych social mediach, na naszej stronie internetowej lub w
portfolio, zawsze następuje to z uwzględnieniem poniższych zasad:
1) Dbałość o zgodę na wizerunek – zgodę
uzyskujemy uprzednio od opiekuna małoletniego, ale także o ile jest to możliwe,
od niego samego; w przypadku, gdy małoletni lub jego opiekun nie wyrażają zgody
na utrwalenie jego wizerunku np. na fotografii lub filmiku – zapewniamy mu
ochronę uniemożliwiającą rozpoznanie go na materiale audiowizualnym.
2) Nieprzekazywanie
danych osobowych małoletnich lub ich opiekunów osobom nieuprawnionym, w tym w
szczególności przedstawicielom mediów, bez wiedzy i zgody opiekuna
małoletniego.
3) Rozwaga
i staranność w selekcji zdjęć lub nagrań – niedopuszczalne jest wykorzystywanie
w celach promocyjnych treści z udziałem małoletnich, które propagują zachowania
agresywne, poniżające lub takie, które powodują, że małoletni mają poczucie
ukazania w negatywnym kontekście. Zdjęcia / filmiki nie stanowią kluczowego
elementu zajęć i nie wykonujemy ich przy okazji każdego kontaktu z małoletnimi
(o ile nie wynika to ze specyfiki zajęć i tego, że elementem oferty są nagrania
z zajęć).
4. Oprócz
wizerunku, dokładamy wszelkich starań, aby chronić dane osobowe małoletnich. W
tym celu działamy zgodnie z przepisami RODO oraz zasadami wskazanymi w
Standardach.
V.
Zasady bezpiecznego korzystania z Internetu oraz procedura ochrony dzieci przed
treściami szkodliwymi i zagrożeniami
Poznaj zasady bezpiecznego
korzystania z Internetu oraz procedurę dotyczącą ochrony dzieci przed treściami
szkodliwymi i zagrożeniami.
1. Nie udostępniamy uczestnikom kursów,
w tym małoletnim, możliwości korzystania z Internetu na urządzeniach naszego
podmiotu; w czasie trwania naszych zajęć małoletni nie mogą również korzystać z
Internetu na własnych urządzeniach, z wyjątkiem wykonywania ćwiczeń zadanych
przez osobę prowadzącą zajęcia. Do ćwiczeń takich wykorzystujemy wyłącznie
godne zaufania strony edukacyjne.
2. Zajęcia
on-line w naszej Szkole prowadzone są na platformie MS Teams.
Udział w tych zajęciach jest możliwy tylko dla użytkowników posiadających
nadany przez nas login i własne hasło.
3. Nie istnieje możliwość korzystania z
naszego Internetu (wi-fi) przez małoletnich poprzez
własne urządzenia bez nadzoru naszych pracowników.
4. Promujemy
zasady bezpiecznego korzystania z Internetu udostępniając Standardy
rodzicom/małoletnim oraz dodatkowe materiały edukacyjne. Listę materiałów można
znaleźć w załączniku nr 2 do Standardów.
5. Najważniejsze
zasady bezpiecznego korzystania z Internetu to:
1) Nie
ufaj bezwarunkowo osobom poznanym w sieci.
2) Unikaj
udostępniania zbyt wielu informacji osobistych na publicznych profilach lub w komunikacji z
innymi, szczególnie z osobami nieznajomymi.
3) Pamiętaj o wpływie treści online na Twoje
samopoczucie. Unikaj negatywnych sytuacji i unikaj cyberprzemocy.
4) Chroń
swoją prywatność.
5) Szanuj
innych w sieci.
6) Korzystaj
z Internetu z umiarem.
6. W
przypadku udostępnienia małoletnim materiałów elektronicznych przez Personel
(e-mail, MS Teams), jest on zobowiązany do
uprzedniego sprawdzenia, czy te materiały są bezpieczne pod kątem
korzystania z nich przez dzieci / młodzież. Należy zweryfikować też dany plik
poprzez program antywirusowy tak, aby wyeliminować ryzyko zainstalowania
niebezpiecznego oprogramowania na urządzeniu należącym do małoletniego lub jego
rodziców / opiekunów.
7. W przypadku gdy w ramach współpracy
z nami, tworzone są grupy/ kanały do wewnętrznej komunikacji, przeznaczone dla
małoletnich, treści te są przez nas monitorowane.
8. Personel
jest zobowiązany do zgłaszania niepokojących sygnałów, w szczególności takich,
które mogą świadczyć o niebezpieczeństwie grożącym małoletnim.
VI.
Zasady bezpiecznej rekrutacji Personelu
Poznaj zasady bezpiecznej
rekrutacji, które pozwalają nam wybierać najlepszych nauczycieli/ekspertów/
innych współpracowników dla naszych Uczniów.
ZASADY BEZPIECZNEJ REKRUTACJI
1. Nasz
podmiot prowadzi proces rekrutacji pracowników poprzez rzetelne kryteria oceny
pozwalające ocenić umiejętności, doświadczenie i kompetencje do pracy z
małoletnimi lub opieki nad małoletnimi. Zależy nam na wysokiej jakości
nauczania na równi z bezpieczeństwem dzieci i młodzieży, która znajduje się w
czasie zajęć pod naszą opieką.
2. Personel,
jak również każda osoba aplikująca na dane stanowisko przed zatrudnieniem,
zostaje zapoznana ze Standardami ochrony małoletnich, w tym zasadami
bezpiecznej rekrutacji mającymi na celu ochronę dzieci przed krzywdzeniem.
3. W ramach rekrutacji realizujemy także obowiązki
ustawowe wskazane w Ustawie o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na
tle seksualnym i ochronie małoletnich dotyczące weryfikacji personelu w
Rejestrze Sprawców Przestępstw na Tle Seksualnym, oraz dostarczeniu przez
kandydatów do pracy wymaganych ustawą informacji z Krajowego Rejestru Karnego.
4. Szczegółowe zasady bezpiecznej rekrutacji pracowników znajdują się
w załączniku nr 3.
VII.
Zasady i procedury interwencyjne
Zapewnienie bezpieczeństwa
małoletnich to dla nas priorytet. Określiliśmy procedury, które pomogą nam
rozpoznawać symptomy wskazujące na krzywdzenie dziecka oraz pomogą nam
podejmować odpowiednie działania w celu ochronę małoletnich.
1. Podkreślamy
z całą stanowczością, że będziemy traktować poważnie każde zgłoszenie dotyczące
doświadczenia przemocy, w tym w szczególności te przekazane nam przez samych
małoletnich, biorąc każdorazowo pod uwagę także indywidualne okoliczności danej
sytuacji.
2. Zgodnie
z obowiązującymi przepisami oraz dobrymi praktykami, określiliśmy cztery procedury związane z
podejrzeniem krzywdzenia lub powzięciem informacji o krzywdzeniu małoletniego
przez:
1) nasz
personel,
2) osoby
trzecie (osoby spokrewnione lub obce, mające kontakt z małoletnim), niebędące
rodzicami/opiekunami prawnymi małoletnich),
3) rodzica
lub opiekuna prawnego;
4) innych
małoletnich.
VIII.
Zasady przeglądu, aktualizacji i dostępności Standardów
Poznaj zasady monitorowania
przez nas Standardów i zasady dostępności, które pozwalają nam dostosowywać
procedury do potrzeb dzieci i młodzieży.
1.
Osobą
odpowiedzialną za wprowadzenie Standardów, monitorowanie realizacji Standardów,
w tym aktualizacje wynikające z przepisów prawa czy propozycji zgłoszonych
przez małoletnich, ich rodziców/opiekunów oraz pracowników jest osoba wskazana
w załączniku nr 1. Dokument ten wskazuje także m.in. osobę odpowiedzialną
za przyjmowanie zgłoszeń o zdarzeniach zagrażających małoletniemu i udzielenie mu
wsparcia, a także za składanie zawiadomień o możliwości popełnienia
przestępstwa, zawiadamianie sądu opiekuńczego
2.
Osoba
odpowiedzialna jest zobowiązana do zadbania o przechowywanie dokumentów
dotyczących poszczególnych małoletnich, w tym przechowywania ujawnionych lub
zgłoszonych incydentów lub zdarzeń zagrażających dobru małoletniego, z należytą
starannością tak, aby nie miały do nich dostępu osoby nieuprawnione. Dokumenty
są objęte poufnością i są udostępniane wyłącznie osobom upoważnionym.
3.
Zgodnie z obowiązkiem ustawowym,
Osoba odpowiedzialna jest zobowiązana co najmniej raz na dwa lata dokonywać
oceny Standardów w celu zapewnienia ich dostosowania do aktualnych potrzeb oraz
zgodności z obowiązującymi przepisami. Wnioski z przeprowadzonej oceny będę
pisemnie udokumentowane.
4. W celu przygotowania do stosowania
standardów osoby wskazane w Rejestrze szkoleń (dokument wewnętrzny) uczestniczą w
szkoleniach z zakresu wdrożenia i obowiązywania Standardów lub w innych
szkoleniach dotyczących ochrony małoletnich przed krzywdzeniem.
5.
Standardy
ochrony małoletnich udostępniane są rodzicom albo opiekunom prawnym lub
faktycznym oraz małoletnim poprzez stronę internetową podmiotu.
6.
Standardy ochrony
małoletnich są także
wywieszone w naszym lokalu w widocznym miejscu, z którego małoletni oraz ich
rodzice i opiekunowie mogą skorzystać podczas obecności w naszym podmiocie.
7. Z uwagi na to, że nasz podmiot stawia na relacje, a dobro małoletnich jest dla nas kluczowe,
zapewniamy materiały edukacyjne, które są przeznaczone zarówno dla małoletnich, jak i rodziców / opiekunów. Materiały te obejmują w szczególności informacje dot. ośrodków wsparcia oraz nr kontaktowe
do służb / instytucji udzielających wsparcia i pomocy, w szczególności w sytuacji, gdy małoletni
doświadczają przemocy. Lista materiałów znajduje się w załączniku nr 2.
IX. Załączniki
Załącznik nr 1 – Osoby odpowiedzialne
Załącznik nr 2 – Lista materiałów dodatkowych oraz ważnych miejsc
wsparcia
Załącznik nr 3 – Zasady bezpiecznej rekrutacji i współpracy z personelem
Załącznik nr 4 – Oświadczenia dla Personelu